Bezrobotni pobierający w Niemczech zasiłek dla bezrobotnych muszą się liczyć z tym, że ich dane osobowe będą przetwarzane i prześwietlane przez szereg instytucji państwowych. Federalny Sąd Społeczny w Kassel oddalił skargę bezrobotnego z Dortmundu, który uważał, że przepisy ustawy socjalnej oraz rozporządzenia ws. ochrony danych osobowych stanowią nieproporcjonalną ingerencję w konstytucyjne prawo do autonomii informacyjnej.
Cztery razy w roku urzędy pośrednictwa pracy dokonują tzw. porównania danych osobowych. 1 stycznia, 1 kwietnia, 1 lipca i 1 października przekazują one dane zebrane od wszystkich świadczeniobiorców z tzw. grupy Hartz-IV do federalnego urzędu skarbowego w celu zweryfikowania, czy nie uzyskują oni dodatkowych dochodów nieujawnionych przed urzędem pracy. Pełnomocnik skarżącego argumentował, że taki automatyzm stawia wszystkich bezrobotnych w roli podejrzanych i przez to narusza konstytucyjną zasadę proporcjonalności. Czwarty Senat Federalnego Sądu Społecznego nie podzielił jednak tego poglądu i oddalił rewizję skarżącego przeciwko negatywnym rozstrzygnięciom niższych instancji.
Zdaniem składu orzekającego obowiązujące przepisy spełniają konstytucyjnoprawne wymagania co do przejrzystości, ponieważ przyczyna, cel i granice ingerencji w prawo do autonomii informacyjnej znajdują wystarczające umocowanie w upoważnieniu ustawowym (a konkretnie w § 52 ust. 1 nr 3 Sozialgesetzbuch). Wskazane przepisy nie naruszają też zasady proporcjonalności. Służą one bowiem uniknięciu wyłudzania świadczeń, a przez to także i realizacji dobra wspólnego. Obecna regulacja porównywania danych jest także „przydatna, konieczna i odpowiednia” do osiągnięcia obydwu celów. Interes dobra wspólnego stanowi podstawę do jedynie ograniczonego wglądu w osobistą sferę świadczeniobiorców, ponieważ porównaniu podlegają wyłącznie dane dotyczące dochodów oraz sytuacji majątkowej z ostatniego kwartału. Ustawodawca może przewidzieć możliwość przeprowadzenia proporcjonalnie ukształtowanego postępowania mającego na celu sprawdzenie sytuacji uprawnionych świadczeniobiorców.
jr