Spory o zasiłek opiekuńczy w Niemczech


U naszego zachodniego sąsiada pojawiają się coraz większe wątpliwości, czy wprowadzony w 2013 roku zasiłek opiekuńczy nie było przekroczeniem kompetencji przez ustawodawcę federalnego.

Punktem wyjścia tego problemu jest art. 72 ustęp 2 ustawy zasadniczej Niemiec, który uprawnia władze federalne do działań ustawodawczych w określonych dziedzinach, jeżeli ustanowienie jednakowych warunków życia na terytorium Federacji oraz zachowanie jedności prawnej i ekonomicznej leży w interesie całego państwa i wymaga regulacji ze strony władz federalnych – jest to tzw. ustawodawstwo konkurencyjne.

Powyższy przepis uzyskał obecny kształt w 1994 w celu utrzymania niezależności krajów związkowych (landów) i do dziś w orzecznictwie FTK panuje pogląd, że art. 72 ust. 2 znajduje jedynie zastosowanie w znaczących i poważnych przypadkach nierówności w warunkach życiowych pomiędzy regionami RFN.

Natomiast materia sporna dotyczy ustawy o zasiłku opiekuńczym (Betreuungsgeld) wprowadzonej głównie siłą polityczną CSU (w Niemczech od 2013 rządzi tzw. wielka koalicja składająca się z CDU/CSU i SPD – przyp. AW) na poziomie federacji. Ustawa ta zakłada comiesięczne wypłacanie 150 euro rodzicom i opiekunom, których dzieci będących w wieku od 1 do 3 roku życia nie zostały zapisane do przedszkola finansowanego ze środków publicznych. Ustawę uzasadniano dwoma argumentami:

  1. Rodzice powinni móc sami decydować o losie swojego dziecka
  2. Wypłacona kwota w ramach zasiłku opiekuńczego jest de facto zwrotem części podatku, za którą państwo finansuje publiczne przedszkola.
betreuungsgeld_symbol_geld-data
fot. spd.de

 

Sędziowie FTK mają coraz większe wątpliwości czy faktycznie zaistniała przesłanka, jaką jest „ustanowienie jednakowych warunków życia” przy wprowadzaniu tejże ustawy. W szczególności sędziowie FTK Reinhard Gaier i Andreas Paulus zarzucają federalnemu ustawodawcy, że w istocie swej nie po to został tak skonstruowany zasiłek opiekuńczy by zmniejszać różnice panujące w różnych regionach, argumentując tym, że jest on także tam wypłacany gdzie istnieje nadwyżka przedszkoli. Ponadto sędzia FTK Johannes Masing wyraża obawy, że taka praktyka ustawodawcy federalnego mogłaby doprowadzić w przyszłości do sytuacji, gdzie federacja po kolei będzie odbierać krajom związkowym dziedziny znajdujących się w zakresie ich kompetencji.

zespół niemiecki/AW

Kontakt | Email: legislator.kn@uw.edu.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *


*